יום שבת, 24 בינואר 2009

"Let's shake some dust"

מי שמכיר אותי, מכיר את האובססיה שלי למוזיקה אמריקאית משנות ה- 20 וה- 30. יש משהו נורא רומנטי בתקליטים מהשנים האלו. לא רק ברמה השטחית של "סאונד חם" אף על פי שקיים בשפע, אלא הפשטות והכנות של אותם אמנים שהיו storytellers אמיתיים, שהמוזיקה שימשה עבורם כלי אסקפיסטי להתנחם בו, כמו גם כלי דרכו תיעדו את סיפורם וטוו פיסות הסטוריה שלא ממש כתובות בספרים. הם השמיעו את קולו של היחיד, זה שכרע תחת נטל השפל הכלכלי, ששרד שתי מלחמות עולם אכזריות במיוחד ונתקל בגזענות בלתי נתפסת בישירותה.
הנה אחד מה- traditionals האהובים עליי מהתקופה (שכוסה מאוחר יותר ע"י נירוונה): * הוידאו הוחלף לאחר שהקודם לא היה זמין יותר.



לפני מספר ימים יצא לי להתכתב עם מורפלקסיס והסתבר ששנינו חולקים אהבה משותפת לסדרה Carnivale ז"ל שלצערינו הרב לא שרדה מעבר לשתי עונות לא פחות ממרהיבות ונקטעה בסימן שאלה גדול מאד. על קצה המזלג, הסדרה עוסקת בקרנבל נודד באמריקה של שנות השפל ובמלחמה המתמדת של "בני האור ובני החושך". מאחר וזה נושא מורכב לכשעצמו, שמבוסס על לא מעט מיתולוגיות, הוא דורש פוסט ארוך ומפותל משלו, לכן אסתפק בלומר שמדובר במופת של אותנטיות, טלויזה משובחת (HBO), וסדרה שעושה כבוד גדול למוזיקה מהתקופה.
מדוע התקופה הזו כלכך מרתקת אותי? צפו בפתיח (עד הסוף). וכן, זה הגמד של לינץ'.



קטע מופתי נוסף מהסדרה, ושיר שלא יוצא לי מהראש כבר חודשים (ישובץ בודאות באחד המיקסטייפים הבאים) - Ruth Etting - love me or leave me, הביצוע המקורי:



משפט שמורפלקסיס אמר באותה שיחה שם את הדברים על דיוקם: "אחד הדברים שאני מאוד אוהב בהקלטות ישנות מתחילת המאה העשרים הוא אפקט הזרות שיש בהם, הם תמיד מרגישים כמו מוצג ארכיוני מלא נשמה וחום, התחושה הזו מתחזקת כשחושבים על זה שכל הקולות המוקלטים שם שייכים לבני אדם שאינם בין החיים. איכשהו ההצבה של שירים כאלה לצד שירים עכשוויים מזריקה בהם חיות והם נהיים רלבנטים שוב בצורה שמכשפת אותי לחלוטין."

לסיום, אני רוצה אחד כזה:

7 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אהבתי את הלידבלי. שליפה יפה!

רוני אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
רוני אמר/ה...

והלידבלי באמת אדיר, אבל למה הוא נשען על קיר ולא זז? :)

רוני אמר/ה...

טוב, ברור לך שאני אצטרך לצפות עכשיו בקרניבל. תראי מה עשית.
הקטע השני - רציתי להגיד שהוא נורא עצוב וכמה שהשיר מדגדג אותי כרגע, ואז היה פיצוץ ופתאום לא הבנתי מה קורה.

Unknown אמר/ה...

ג'סטין ואייריס שולטים!

rnoa03@gmail.com אמר/ה...

תכלס טלי,
באמת לא אמרתי מילה על הקאסט המדהים בקרניבל. ג'סטין נהדר, ואייריס אולי אפילו יותר. אבל סופי הכי :)
וכמובן שסמסון.

Unknown אמר/ה...

סדרה אדירה! תודה על התזכורת והסקירה.
השיר הזה לא יכול שלא להיתקע.